Thursday, July 9, 2009

Resipi Suka Hati Aku :)



I baked this banana cake because pisang yang kakcaq (my eldest sis) bagi tu dah lama sangat terperap kat dapur, dah nak lebam2 tapi tak berapa masak elok lagi. Heran gak kenapa... agaknya sebab masa ambik hari tu pisang tu tak masak lagi, pastu letak atas simen, terbantut la kot proses nak jadi ranum tu... pepandai aku jek buat andaian sendiri :)
So semalam aku merajinkan diri untuk buat kek pisang ni. Tapi aku malas nak timbang bahan-bahannya!!! Tulun... ini la satu penyakit aku, rajin nak buat tapi malas tul nak timbang menimbang nih... sebab tu aku suka sangat kalu dapat resipi yang sukat guna cawan, takyah nak timbang2 hehe... bahan kek pisang ni aku main campak ja, ampun... tapi Alhamdulillah rasa dia sedap la jugak :)
Kek Pisang
4 biji pisang - lenyek
200 g marjerin / butter
3/4 cawan gula
3 biji telur
1 3/4 cawan tepung gandum
1 sudu kecil soda bikarbonat
1 sudu kecil baking powder
1/2 cawan oat
-panaskan oven
-putar gula dengan marjerin / butter sampai kembang
-masukkan telur satu persatu
-masukkan tepung yang diayak bersama soda bikarbonat dan baking powder
-masukkan pisang yang telah dilenyek
-masukkan oat
-bakar pada suhau 180 C selama 50-60 minit atau sehingga kek masak

No comments:

You might also interested about these...

Blog Widget by LinkWithin
Powered By Blogger